Serwis Internetowy Portal Orzeczeń używa plików cookies. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody, by pliki cookies były zapisywane na dysku należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. Korzystając dalej z serwisu wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies , zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

I ACa 206/17 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Apelacyjny w Gdańsku z 2019-03-04

Tytuł:
Sąd Apelacyjny w Gdańsku z 2019-03-04
Data orzeczenia:
4 marca 2019
Data publikacji:
26 października 2021
Data uprawomocnienia:
4 marca 2019
Sygnatura:
I ACa 206/17
Sąd:
Sąd Apelacyjny w Gdańsku
Wydział:
I Wydział Cywilny
Przewodniczący:
Przemysław Banasik
Sędziowie:
Jakub Rusiński
Zbigniew Merchel
Protokolant:
sek. sąd Maja Tartas
Hasła tematyczne:
Zamówienia publiczne
Podstawa prawna:
354 § 2 kc, art 46 ust 5 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych
Teza:
1. Zgodnie z art. 46 ust. 5 pkt 1 p.z.p. zamawiający ma prawo zatrzymać wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca odmawia podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie. Zgodnie z zasadą exceptiones non sunt extendendae, uprawnienie to aktualizuje się w przypadku wyraźnej odmowy wykonawcy podpisania umowy, które musi przyjąć postać negatywnego oświadczenia woli i nie może być przedmiotem domniemania. Jednocześnie odmowa ta musi dotyczyć podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie, a zatem zgodnych z wymaganiami zamawiającego. Poprzez uchylenie się od zawarcia umowy należy rozumieć tylko bezpodstawną odmowę jej zawarcia. 2. Istotne zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego to takie, które gdyby zostały zamieszczone w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia, umożliwiłyby ubieganie się o zamówienie innym wykonawcom niż ci, który zostali dopuszczeni do udziału w postępowaniu lub złożyli oferty, a tym samym wykonawcom, który złożyliby inne oferty niż ta, która została wybrana jako najkorzystniejsza. Ocena charakteru zmiany umowy ma więc charakter istotny, jeżeli charakteryzuje się cechami w sposób istotny odbiegającymi od postanowień pierwotnego zamówienia i w związku z tym mogą wskazywać na wolę ponownego negocjowania przez strony podstawowych ustaleń tego zamówienia, a także, jeżeli wprowadza warunki, które gdyby zostały ujęte w ramach pierwotnej procedury udzielenia zamówienia, umożliwiłyby dopuszczenie innych oferentów niż ci, którzy zostali pierwotnie dopuszczeni, lub umożliwiłyby dopuszczenie innej oferty niż ta, która została pierwotnie dopuszczona. 3. Ocena zmiany terminu wykonania inwestycji musi być zawsze odnoszona do dokumentacji będącej przedmiotem prowadzonego postepowania. Inaczej rzecz ujmując, bez odniesienia się do zawartych tam postanowień nie może z góry określić, jaki charakter ma zmiana, bo nie daje się ustalić wpływu tej zmiany na treść umowy, a pośrednio na wybór oferenta
Istotność:
Dodano:  ,  Opublikował(a):  Karolina Najda
Podmiot udostępniający informację:  Sąd Apelacyjny w Gdańsku
Osoba, która wytworzyła informację:  Przemysław Banasik,  Jakub Rusiński ,  Zbigniew Merchel
Data wytworzenia informacji: